Oleh SYED WAFA
Foto KOLEKSI SYED WAFA
KALAU sebut nama Seniwati Rahimah Alias mungkin ramai yang ingat-ingat lupa tetapi kalau bercakap tentang ‘isteri Haji Bakhil’ dalam filem “Labu dan Labi” tentu ramai yang ‘kenal sangat’ dengannya.
Walaupun watak beliau sebagai isteri Haji Bakhil dalam filem berkenaan muncul tidak sampai 20 babak tetapi kehadirannya menyerikan filem arahan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee yang diterbitkan pada tahun 1962 itu.
Dalam filem skrip karya P. Ramlee dan Seniman S. Kadarisman yang juga bertindak sebagai penulis lakonlayar, Rahimah Alias digambarkan sebagi seorang isteri yang menghormati dan taat kepada suaminya, Haji Bakhil (lakonan Seniman Udo Omar) yang memanggil isterinya, ‘Sayang,’ ternyata beliau berjaya menarik perhatian para peminat filem Melayu ketika itu dan sampai hari ini apabila setiap kali ditayangkan di televisyen.
Namun walaupun taat kepada suami, sesekali ‘Isteri Haji Bakhil’ menegur Haji Bakhil kerana sifat garang dan tegasnya kepada Labu (Seniman M. Zain) yang lemah semangat bukan sahaja mencuit hati penonton malah melembutkan hati suaminya yang terlalu kedekut!
Bukan itu sahaja, malah kadangkala ketika berbual antara Haji Bakhil dengan isterinya yang dipanggil mereka berdua lebih suka menggunakan dialek Negeri Sembilan yang mampu menonjolkan betapa romantiknya pasangan suami isteri itu.
Begitulah hebat dan berkesannya lakonan Seniwati jelita, Rahimah Alias sebagai ‘Isteri Haji Bakhil’ yang dilahirkan pada 3 Mac 1931, di Kampung Gadung, Kota, Negeri Sembilan.
Walaupun tidak dinafikan wataknya sebagai ‘Isteri Haji Bakhil’ mencuri hati para peminat filem Melayu sehingga hari ini, tetapi tidak boleh dinafikan Rahimah Alias juga menyerlah dalam filem “Antara Dua Darjat.”
Dalam filem arahan P. Ramlee yang diterbitkan pada tahun 1960, Rahimah Alias melakonkan watak ‘Yang Chik’ isteri kepada Tengku Karim (Seniman Ahmad Nisfu) dan ibu kepada Tengku Zaleha.
Meskipun babaknya tidak banyak dan ‘Yang Chik’ bukan berketurunan ‘Tengku’ tetapi akhirnya beliau ‘memberontak’ mempertahankan cinta anaknya Tengku Zaleha dengan orang kebanyakan demi kebahagiaan permata hatinya!
Rahimah Alias menceburi bidang lakonan pada tahun 1958 dengan tiga buah filem iaitu “Dendam Pontianak,” “Che Mamat Parang Tajam” dan “Sumpah Pontianak” dan “Tunang Pak Dukon” (1960) dengan membawa watak sebagai emak kepada Seniwati Roseyatimah dengan berdialog dalam loghat Minang!
Beliau merupakan salah seorang pelakon bebas ketika itu yang tidak terikat dengan mana-mana studio. Rahimah Alias dikatakan telah berlakon 32 buah filem dari tiga buah studio iaitu Malay Film Productions, Cathay Keris dan Studio Merdeka.
Adalah difahamkan Rahimah memulakan langkahnya sebagai pelakon dengan berlakon dalam filem epik “Pontianak” (1957) dengan pelakon utamanya, Seniwati Datuk Seri Maria Menado.
Pada tahun 1961, Rahimah Alias mendapat tawaran berlakon filem “Keris Sempena Riau” terbitan Merdeka Studio, Kuala Lumpur.
Kemudian pada tahun yang sama, beliau kembali ke Singapura untuk berlakon dalam filem-filem terbitan Cathay Keris dan Shaw Brothers. Antara filem lakonan Rahimah ialah “Yatim Mustapha” dan “Keris Sempena Riau”(1961), “Ibu Mertuaku” dan “Labu dan Labi”(1962), “Chuchu Datok Merah”dengan filem terakhirnya, “Chempaka Biru”(1963) yang mana beliau berlakon bersama anaknya, Seniwati Datin Suraya Harun.
Tahun 1961, dikatakan tahun gemilang bagi Rahimah Alias kerana bukan sahaja menerima tawaran demi tawaran berlakon malah wajah jelitanya turut diabadikan sebagai poster Tahun Melawat Malaya oleh Malayan Tourism Board.
Rahimah Alias dipilih bersandarkan wajah Melayu asli miliknya disamping sering berlakon watak berdialog Minang dalam filem lakonannya.
Poster ‘Tahun Melawat Malaya’ mengabadikan Rahimah Alias berkebaya pendek yang merupakan pakaian paling diminati wanita di Malaya pada tahun 1960-an disamping berselendang bagi menambahkan keayuan wajahnya.
Poster tersebut turut memuatkan tarikan yang ada di seluruh Tanah Melayu seperti Masjid Ubudiah di Kuala Kangsar, Perak, Masjid Sultan Abu Bakar, di Johor dan Kuil Siam Wat Phothivihan di Kelantan.
Rahimah Alias meninggalkan dunia lakonan setelah berlakon dengan anaknya, Suraya Harun dalam filem “Chempaka Biru”(1963).
Apabila Suraya Harun berkahwin dengan Seniman Mustapha Maarof pada 1963, Rahimah ‘mengucapkan selamat tinggal’ pada dunia perfileman apabila mendapat tawaran bekerja sebagai jurusolek kanan TV Malaysia yang baharu ditubuhkan.
Rahimah Alias berkahwin buat kali kedua dengan Mejar Samad dan menetap di Kuala Lumpur. Melalui perkahwinan kedua ini, beliau dikurniakan seorang anak perempuan, Sandra Samad. Sandra Samad adalah ibu kepada penyanyi indie, Liyan Fizi.
Rahimah Alias menghembuskan nafas terakhir pada 30 Disember 2009 pada usia 78 tahun. Jenazahnya disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Seksyen 21, Shah Alam.
Kami di Ladybosz mendoakan semoga roh arwah dicucuri rahmat oleh Allah SWT dan ditempat dalam golongan orang beriman…Amin.
SYED Wafa pernah menulis dan melukis di Utusan Malaysia (sisipan Remaja), URTV, Mangga, Hai serta pernah menjadi Editor Majalah Oh-Gee.