Oleh SYED WAFA
Foto KOLEKSI SYED WAFA

BAGI para peminat filem Melayu era Studio Jalan Ampas kalau sebut nama Seniwati Momo Latif pasti akan teringat wataknya sebagai ‘isteri Pak Mustar’ dalam filem “Pendekar Bujang Lapok.”

“Pendekar Bujang Lapok” (1959) filem ketujuh arahan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee telah menonjolkan bakat Allahyarham Seniwati Momo Latif dalam bidang lakonan yang mana sebelum itu cukup terkenal sebagai penyanyi veteran filem klasik.

LAKONAN Momo Latif sebagai isteri Pak Mustar dan emak kepada Cikgu Ros dalam filem “Pendekar Bujang Lapok” telah mempopularkan beliau sebagai seorang pelakon yang diminati.
“TOPING Saitan” filem pertama lakonan Momo Latif.

Lakonannya yang bersahaja dengan lontaran dialognya melucukan dan menghiburkan telah menyerlahkan bakat lakonannya dalam filem tersebut.

Momo Latif atau nama sebenarnya Marfuah Makarim dilahirkan pada tahun 1923 di Indonesia berhijrah ke Singapura pada tahun 1930-an. Beliau merupakan ibu kepada 10 orang anak dan penyanyi Kamaliah Latiff adalah satu-satunya anak beliau yang mengikut jejaknya dalam bidang seni dan cukup terkenal sebagai penyanyi pada era 1970-an.

MOMO Latif berlakon sebagai Setanggi ibu kepada Puspawangi lakonan Saadiah dalam dalam filem “Musang Berjanggut.”

Momo Latif mula dikenali sebagai pelakon pada era tahun 1940-an sehingga 1970-an.

Sebelum dikenali sebagai pelakon filem, Momo Latif mula berlakon pentas bangsawan kemudian berpeluang berlakon filem pada zaman kegemilangan filem Melayu.

Filem pertama lakonan beliau adalah “Topeng Shaitan” diikuti filem “Hau Yao Wan” dan “Hoi Ling” pada tahun 1941.

MOMO Latif bukan sahaja terkenal sebagai seniwati berbakat malah mempunyai suara yang lunak sebagai penyanyi.

Bagaimanapun lakonannya yang bersahaja tetapi melucukan dan amat menghiburkan sebagai isteri Pak Mustar (Allahyarham Seniman Mustarjo) dan emak kepada Cikgu Ros (Allahyarham Seniwati Datin Roseyatimah) telah meletakkan nama Momo Latif sebaris dengan nama-nama besar ketika itu antaranya Allahyarham Seniwati Neng Yatimah dan Seniwati Datuk Seri Maria Menado.

Menyerlah dengan wataknya sebagai emak Cikgu Ros, Momo Latif sekali lagi menjadi pilihan P. Ramlee berlakon dalam filem “Musang Berjanggut.”

FILEM “Si Tanggang” turut menampilkan Momo Latiff sebagai pelakon.
AKSI lucu dan menghiburkan Momo Latif

Walaupun hanya muncul beberapa babak dalam filem “Musang Berjanggut” sebagai ibu kepada Puspawangi (Allahyarham Datin Saadiah), lakonan beliau sebagai Setanggi, isteri kepada Kemenyan (Allahyarham Seniman Raden Sudiro) berkesan dan menghiburkan.

Sepanjang kerjayanya sebagai pelakon, Momo Latif telah membintangi 16 filem antaranya sembilan filem terbitan Studio Jalan Ampas (Shaw Brothers) dan tiga filem keluaran Cathay Keris.

MOMO Latif turut berlakon dalam filem “Sayang Si Buta” arahan Omar Rojik.

Antara filem lakonan Momo Latif “Buloh Perindu”(1953), “Putus Harapan”(1953) arahan BN Rao dengan dua filem arahan P. Ramlee iaitu “Pendekar Bujang Lapok” dan “Musang Berjanggut” pada tahun 1959.

Disamping itu, Momo Latiff turut berlakon dalam tiga filem arahan Allahyarham Datuk Jamil Sulong iaitu “Si Tanggang”(1961), Budi dan Dosa” (1963) dan “Mambang Moden” (1964).

ANTARA lagu nyanyian Momo Latif.

Beliau turut berlakon dua filem arahan Allahyarham Hussain Hanif iaitu “Gila Talak”(1963) dan “Jiran Sekampong”(1965) dan “Sayang Si Buta”(1965) arahan Allahyarham Omar Rojik.

Tiga filem arahan Mat Sentol yang dilakonkan Momo Latif ialah “Mat Toyol,”(1969), “Mat Karong Guni” (1970) dan “Mat Tenggek” (1979).

TIGA seniwati hebat pada era tahun 1950-an sehingga 1960-an. SENIWATI Latifah Omar, Momo Latif dan Hashimah Yon.

Bakatnya sebagai penyanyi bukan sahaja telah memberi peluang beliau menyanyi untuk filem dan di pentas bangsawan malah lagu-lagu nyanyiannya juga sering dimainkan di radio Singapura dan Malaysia.

Lagu-lagu nyanyian Momo Latif yang cukup popular antaranya Tudung Periuk, Tak Jemu Menunggu, Jangan Main Mata, Rayuan Mandolin, Saat Bahagia dan Gemala Hati.

MOMO Latif bersama Latifah Omar.

Kelunakan suaranya telah menemukan Momo Latif dengan P. Ramlee yang mana mereka telah berduet dalam lagu “Merpati Dua Sejoli” dan “Semenjak Berpisah” diikuti “Berdendang Ria” bersama P. Ramlee dan Lena Abdullah.

Disamping itu, Momo Latif turut berduet dengan Allahyarham Seniman Datuk Aziz Sattar dalam lagu “Kita Bersumpah,” dan berduet dalam dua lagu “Takut Dimadu” dan “Tari Selendang” dengan Allahyarham Jasni.

ANAK beranak berbakat dalam bidang seni…Momo Latif dan Kamaliah Latif.
MOMO Latif terkenal sebagai salah seorang seniwati yang berjaya membawa watak komedi dalam filem lakonannya.

Momo Latif meninggal dunia pada usia 92 tahun selepas koma beberapa hari kerana darah tinggi di rumah anaknya, Kamaliah Latif, di Woodlands, Singapura pada 5.50 petang 10 Disember 2015.

Allahyarham meninggalkan 10 orang anak dan puluhan cucu dan cicit.

Ramai pelawat yang menziarah dan memberi penghormatan terakhir kepada Allahyarham termasuk kenamaan Singapura antaranya Anggota Parlimen GCR Sembawang, Amrin Amin dan bekas Setiausaha Parlimen Kanan, Yatiman Yusof.

MOMO Latif berduet bersama anaknya, Kamaliah Latif.

Disamping itu rakan artis yang turut hadir seperti Seniwati Hashimah Yon, Seniwati Zaiton, Norsiah Hamid dan Nona Asiah.

Sementara artis veteran dari Malaysia yang turut hadir pada antaranya Razzi M, K. Fatimah, J.A Hakim, Fatimah M. Amin dan Norsiah Hamid.

MOMO Latif (Berdiri dua dari kiri) bersama legenda filem Malayu ziarah pusara Allahyarham Tan Sri P. Ramlee.
KENANGAN…Momo Latif (Duduk dua dari kanan) bersama legenda filem Melayu di Restoran Saloma, Jalan Ampang (Kini tidak beroperasi lagi)

Jenazah Allahyarham Momo Latiff disemadikan di Pusara Abadi, You Chu Kang selepas solat Jumaat.

Kami di Ladybosz mendoakan semoga roh arwah dicucuri rahmat oleh Allah SWT dan ditempatkan dalam golongan orang beriman… Amin.

SYED Wafa (Penulis) mengabadikan kenangan bersama Momo Latif.
Previous articleSatu pentas ramai artis popular, penonton terhibur
Next articleJangan Peduli Apa Orang Kata !

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here